Årets bild 2018

Några månader försent kommer nu äntligen redovisningen av Årets bild, fotoklubbens interna årliga mästerskap. Visning och prisutdelning gjordes på klubbmötet den 17 april 2018. Bedömare var  Fotografiska Föreningen i Malmö i den enda bildklassen, ”Digital bild, färg eller svartvitt” och hade följande utlåtande angående bedömningen:

Efter att vi enskilt tittat på era foton hemma, samlades vi nere i vår lokal den 27/3 och hade två och en halv timmes trevligt fotobeskådande. Se detta som ett resultat av en jurys subjektiva bedömning, där vi tagit fasta på framförallt komposition och innehåll. Tekniken är något som är underlydande för att föra fram bilden till betraktarens beskådande. Prislistan för de 10 bäst placerade bilderna blev:

1 Nils-Gunnar Olsson – Stormfågel
Denna bild hade 3 av de fyra jurymedlemmarna som etta redan från början. En ödesmättad lite spöklik bild, samt fint komponerad. Att bilden är i sv/v och är bra ”kopierad”, är det som är pricken över I:et. En stormfågel i lite ovanlig miljö, där fotografen fångat fågeln i rätt ögonblick.

2 Mikael Westman – Headless
En surrealistisk bild med ett stänk av humor. En fint minimalistisk komposition, där man kan tolka in mycket i vad som händer i bilden. Sprickan som löper vertikalt är en viktig del av både kompositionen och bildinnehållet. Man kan som betraktare fundera mycket runt vad personen har för sej. Är det bara vila eller… Även här är juryn mycket nöjd med den fina sv/v konverteringen.

3 Daniel Lahn- Tålamod
Det lilla mot det stora, en lek med skalor. Molnen verkar trycka ner det lilla huset, men träden stretar emot och håller undan det mörka molnet. Det nästan kvadratiska formatet, ger ett lugn och harmoni i bilden. Placeringen av huset en bit ut från mitten gör dock att bilden inte blir statisk. Att viltet är placerat precis på horisontlinjen och i siluett, ger en extra kick åt bildupplevelsen.

4 Rolf Linder – Vintern tar över
Denna bildens placering är helt hållet baserat på den vackra och estetiska kompositionen. Vi gillar att den är väldigt sparsmakad i sin färgskala, nästan men dock inte helt sv/v. Bilden bygger på tre linjer, horisont, trädets uppåtsträvande och båtens diagonala linjespel.

5 Daniel Lahn – Fokuserat
Den lite statiska kompositionen förstärker lugnet i bilden. Kontrasten i den väldigt kalla tonen i isklumparna, gentemot den lite varmare, nästan rosa tonen i vattnet fullbordar bilden. Bildtiteln är välvald och beskriver bilden rätt.

6 Mikael Westman – The link
En bild som är som klippt ur Svenska Turisttrafikföreningen från 1963. Detta är sagt i MYCKET positiva ordalag. Då den har det ljusa, luftiga och positiva känslan i bild, som var kännetecknande för deras fina affischfoto. Den härliga molnformationen och The Link i bakgrunden, ger bilden dess komposition och innehåll.

7 Bertil Larsson – Ormhassel
En välkomponerad bild som hade platsat på väggen hemma hos många. Vi valde den för sitt grafiska uttryck och sparsmakade färgskala.

8 Nils-Gunnar Olsson – Gulärla
Bildbeskärningen förstärker den sparsmakade kompositionen. Den gula fågeln lyser upp bilden och fångar betraktarens intresse.

9 Göran Ek – Grillkväll
Två av de fyra jurymedlemmarna är riktiga naturmänniskor och kände direkt stämningen i bilden och ville vara där. De andra två såg bara mygg  🙂 Rent tekniskt är bilden fint gjord, med teckning i både skuggor och högdager.

10 Susanne Emanuelsson – Solrosglädje
Livsglädje mellan generationer i ett färgglatt sommarlandskap.